in Online marketing

 

Acest articol a fost realizat ca guest post pentru NechitaGabriel.ro

La o simplă căutare despre email marketing, sigur vei da peste articole cu titluri care par să fie scrise pe un pat de spital: “Este email-ul pe moarte?”,  “Experții spun că email-ul nu va muri curând”, “A murit email-ul?” Nu sunt doctorul acestui instrument de marketing și nici nu am găsit fișa lui medical în urmă cu mulți ani, dar hai să vedem împreună la ce ajută acesta.

Titlurile de mai sus rezultă din creșterea globală a noilor medii de marketing, în special mobile marketing și social media, dar cred că acest lucru nu este un motiv de îngrijorare. Vei găsi online multe argumente care să te ajute în conturarea unei idei despre “pulsul” email marketing-ului, dar vreau să subliniez următoarele lucruri:

  • Recent, chiar și Facebook a lansat propriul său serviciu de email;
  • AOL inovează prin Project Phoenix, o versiune beta a noului AOL cu posibilitatea de agregare a mai multor conturi de email, mesaje multimedia rapide, vizualizarea hărților, galerie foto, totul într-un singur loc, cu scopul de a ușura comunicarea;
  • Anul trecut Microsoft a îmbunătățit serviciul HotMail Live, introducând în plus și versiunea Outlook pentru Mac;
  • 13, 36% din emailuri sunt deschise pe telefonul mobil, iar 75% din oamenii de marketing intervievați într-un studiu de către ForresterResearch au în plan în 2011 implementarea campaniilor de mobile. Dacă ne gândim că în 2 ani, majoritatea telefoanelor mobile vor fi smartphones, termenul de “mobile email” va fi destul de intens folosit.

Iată cum putem lua în considerare doar aceste 4 aspecte și tot nu putem spune că emailul va disparea din strategia oamenilor de marketing prea curând. Mai mult, începând de la un magazin care vinde creioane, o publicație, o universitate, un service auto sau un blog, email marketing prezintă o serie de avantaje care trebuie luate în considerare dacă inca nu folosești acest instrument:

  1. În primul rând, cost scăzut – față de alte opțiuni de comunicare, chiar și față de direct mail, email-ul are un cost încă scăzut (conform DMA, la fiecare $ cheltuit în 2008 pe email marketing, ROI era de 44,93$, iar în 2010 ROI a ajuns la 42,08$)
  2. Susține vânzările – este un instrument complementar și nu înlocuiește celelalte activități de marketing, ci le susține.
  3. Este relevant – cu cât obții mai multe informații de la audiența ta, cu atât poți comunica mai relevant si poți face o segmentare detaliată în funcție de necesitățile fiecărui abonat în parte.
  4. Rapid – poți trimite un mesaj foarte repede la o bază de date imensă.
  5. Măsurabil – îmbunătățești performanțele tale chiar după prima campanie, pentru că poți observa rata de deschidere a email-ului, câte click-uri s-au dat pe fiecare link, cine și când anume a deschis email-ul.
  6. Ușor de viralizat – ai opțiunea de a integra instrumente de social media și poți încuraja abonații să trimită email-ul mai departe.
  7. Ușor de testat – posibilitatea de a testa înainte de trimiterea campaniei 2 sau mai multe variante a conținutului, a design-ului sau a liniei de subiect pe o porțiune mai mică a bazei de date.
  8. Permisiune – ai la dispoziție mai multe posibilități de realizare a bazei de date, toate cu acordul abonaților
  9. Ultimul punct, dar cel mai important – construiești relații pe termen lung, atent și foarte implicat la fiecare email.

Ce poate face un blogger cu email marketing?

Dacă ești blogger, un scenariu dificil este să-ți dai seama că dacă ai fi început să strângi o bază de date cu 1 an în urmă, acum erai de 2 ori mai bogat. Mulți ar spune că cel mai important lucru rămâne conținutul, dar realitatea este că lucrurile interesante și exclusiviste pe care le scrii, trebuie să le vinzi, iar cel mai ușor mod este prin inbox. Nu este de mirare că într-un studiu în care au fost intervievați cei mai populari bloggeri de la ThirdTribe și Problogger, 30% considerau că cel mai mare obstacol este atragerea noilor abonați, iar pentru 25%, conținutul este cea mai mare bataie de cap.

Așadar, dacă încă nu folosești email marketing, uite 3 pași care sper să fie utili pentru tine:

1. Construiește o bază de date

Un formular de abonare este simplu de creat. Trebuie să ai grijă unde îl poziționezi și cum faci ca vizitatorii blogului tău să-l completeze. O variantă optimă este să oferi anumite “freebies” în schimb cum ar fi un audiobook, un pdf, o reducere la un eveniment sau chiar să recompensezi pe cei care îți aduc abonați noi. Recomandarea mea este să nu te limitezi doar la formularul online, ci de exemplu să pui un QR code pe cărțile tale de vizită, iar cei care scanează cu un smartphone acel cod, să poată accesa formularul de abonare de oriunde s-ar afla. Fii atent și la modalitatea de abonare, cel mai corect ar fi să alegi dubla confirmare, pentru a fi sigur că îți construiești o bază de date curată.

2. Livrează conținut relevant cu acțiune.

În orice mișcare pe care o faci în email marketing, trebuie să-ți aduci mereu aminte că abonații tăi au ajuns la tine cu un motiv: pentru că sunt interesați de ceva anume. Află cât mai în detaliu ce are nevoie FIECARE abonat și construiește conținut în funcție de aceste detalii. Crează o acțiune în fiecare email, plasează link-uri și urmărește activitatea asupra lor. Te vei bucura foarte mult la o rată de deschidere de 60%, dar interesul tău nu stă doar în deschiderea email-ului, ci mai degrabă în interactivitate.

Vei auzi probabil că multe persoane se plâng de prea multe reclame în email, catalogându-le spam, dar nu vei auzi niciodată asta de la o persoană căreia îi rezolvi o problemă prin acea reclamă. Trebuie doar să stabilești legătura între ceea ce are el nevoie și ceea ce oferi tu. Dacă abonatul a ales să primească informații despre SEO, iar tu ai trimis informatii despre online marketing, să nu te aștepți să fie foarte încântat, chiar dacă tu consideri că aceste subiecte au legatură. Nevoile unui abonat trebuie tratate cât mai specific și actualizate constant.

3. Testează. Analizează. Testează!

Design-ul, linia de subiect, frecvența trimiterilor, tonalitatea comunicării, toate sunt elemente care prezintă incertitudine la început. De ce să anticipezi că butonul roșu va avea un impact mai mare decât cel verde, dacă poți testa asta? O scurtă perioadă, este chiar indicat să aloci mai mult timp pentru lucruri de genul acesta, până ajungi la rezultate clare. Te va ajuta foarte mult funcționalitatea “A/B slip testing” pentru a trimite variante doar către o anumită parte a bazei, iar apoi varianta câștigătoare să o poți trimite cu încredere la cealaltă parte.

Servicii de email marketing pentru bloggeri

În ultimii 2 ani cel putin, au apărut și în România mulți furnizori de email marketing, dar recomandările mele vor cuprinde și oferte internaționale, ambele având funcționalități asemănătoare, dar diferind prin abordare, integrari cu alte instrumente și bineințeles, preț.

În același studiu realizat cu bloggeri de la ThirdTribe și Problogger, 60% dintre respondenți folosesc Awebber, iar 16% MailChimp. Cea mai bună variantă pentru un start în email marketing se află la MailChimp, care are un plan gratuit pentru maxim 2000 de abonați și 12 000 de trimiteri/lună.

Tips

Sunt un evanghelist al strategiei și îți recomand să fii atent la fiecare pas pe care îl faci în email marketing. Nu sunt expert, iar experiența mea s-a format cu ajutorul altor practicieni experimentați, dar pot spune că acest instrument care a devenit foarte important pentru oamenii de marketing, nu trebuie să fie doar o unealtă cu interfață prietenoasă și ușor de utilizat, ci trebuie tratat ca un instrument complex prin care poți atingeobiectivele. Chiar procesul de abonare de la început (și mai ales acesta!), este foarte important în adoptarea de către abonat a unui mindset benefic pentru viitorul relației voastre și trebuie avut grijă la fiecare detaliu. Structurează abonarea în mai mulți pași, în care să oferi un beneficiu clar și DOAR atunci, pentru a fi sigur că te ține minte.

Sursă foto

Comentarii

Comment

Webmentions

  • Cateva realitati din vacanta: Oportunitati de afaceri intr-un oras mic | Tudor Iacob May 19, 2011

    […] cel mai adesea din obligația unui certificat ISO. Să nu mai vorbim de alte instrumente, cum ar fi email marketing sau o pagină […]