in De citit, Startup-uri

Un drum acasă la Piatra Neamț însemnă de obicei 3-4 zile de relaxare, întâlniri cu familia și prietenii. Vara asta însă, chiar dacă m-am pregătit să am o vacanță de maxim o săptămână și apoi să mă întorc în București, am vrut să văd cât rezist într-un oraș mic, cu munca de acasă, izolat de orice fel de activitate profesională.

3 săptămâni am reușit care până la urmă mi-au prins foarte bine. Un oraș mic oferă realități care nu se pot conștientiza în capitală și tot timpul m-am considerat norocos pentru asta. Pe lângă faptul că m-am putut urca pe dealuri și m-am relaxat, am reîntâlnit cunoștințe și prieteni. Partea interesantă este că unii au încercat în ultimul an să deschidă o afacere, în mini-orașul Piatra Neamț. Din 3 startup-uri în marketing, nici unul n-a rezistat mai mult de 1 an. Ce-i drept, într-un oraș mic unde toată lumea știe pe toată lumea și fiecare cu influența lui, nu se poate face marketing prea mult. O firmă luminoasă la sediu, un banner pe o clădire și eventual o reclamă la radio, pentru că restul merge pe recomandări. Companiile mari care au un site, îl au cel mai adesea din obligația unui certificat ISO. Să nu mai vorbim de alte instrumente, cum ar fi email marketing sau o pagină Facebook.

După astfel de discuții și din job-urile pe care le-am mai avut în oraș în trecut, am observat următoarele aspecte din punct de vedere antreprenorial:

– Companii mari (construcții, prelucrarea lemnului, colectarea deșeurilor) au toată baza în contracte făcute cu primării, unele doar la nivel local și atât;
– Cultura organizațională este pe ultimul loc într-o companie mare, singurul țel transmis către angajați fiind target-ul de x mld;
– Clienții mari și vechi se tratează la fiecare întâlnire cu orice fel de atenție (un whisky, un martini);
– Scalabilitatea este un concept destul de rar întâlnit, toată lumea vrea să fie cel mai tare în sat la el și atât.
– Internet, social media sau mobile sunt adoptate mai degrabă de o cafenea sau un club decât de un supermarket mare sau de o agenție de turism.
– Cea mai întâlnită formă de marketing rămâne direct-mailing, parterul scărilor de bloc e plin cu pliante;
– Dacă ai multe cunoștințe, un anturaj bun și îți faci des apariția prin oraș (eventual într-o mașină cât mai scumpă să poți fi observat și de alții), îți poți deschide liniștit o shawormerie că vei avea clienți fără marketing. Lumea va veni la tine pentru că te cunoaște, vadul comercial nici nu mai contează dacă traversezi 2 cartiere în 15 min.

Adaptarea la un astfel de context este cred eu, necesară pentru oricine vrea să deschidă o afacere într-un oraș mic. În ciuda poveștilor despre startup-uri eșuate, nu cred că nu se poate ajunge la succes, dimpotrivă, oportunități de afaceri într-un oraș mic sunt destule dacă există un cerc de influență important. Însă, studiile și nivelul de expertiză, pe termen lung cred că au o importanță și mai mare. Poate nu am experiența concretă, încă, dar observarea pe care am făcut-o în ultimii ani, mi-a format percepția că într-un oraș mic nu există “antreprenoriat” ci „afaceri”, iar „antreprenorul” se face mai bine auzit sub titlul de „patron”.

O abordare demnă de luat în considerare referitoare la afaceri, mituri și stereotipuri despre antreprenori, calitățile necesare unui antreprenor de succes, managementul dezvoltării afacerii și multe alte lucruri sunt și în cartea lui Marius Ghenea, Antreprenoriat, o carte care nu trebuie să lipsească din biblioteca de specialitate.

Voi ce credeți? Poate avea succes într-un oraș mic un startup în marketing sau servicii online?

Credit foto

 

Comentarii

Comment

  1. Cred că succesul unui astfel de start-up depinde de mai mulți factori, în afară de mărimea orașului. Dar, dacă merge pe online la nivel național cred că poate avea succes. Însă tot ai nevoie de întâlniri și discuții pentru vânzări în capitală, cel puțin până crește la nivelul la care să poată atrage singur clienți.

  2. Incercarea a fost in doua orase concomitent (atat Piatra Neamt cat si Iasi) si includea si promovare online. In Piatra Neamt a fost esec total, in Iasi s-a miscat ceva… dar nu indeajuns de mult incat sa zici ca merge. Cand e criza lumea taie din fondul de marketing. Cand nu e criza, tot de acolo 🙂 Spun asta dupa ce am avut discutii cu fiecare patron care are o firma la strada.

    • @Adi, pana la urma bine ca ai incercat. Din pacate si eu am avut contact cu multi antreprenori care nu vedeau in marketing o salvare si evitau sa investeasca. Dar o solutie este sa mergi la clienti inainte de a investi si a dezvolta ceva. Un pic de customer development nu strica:) Succes!