in Online marketing

Cum faci 5 milioane de oameni sa asculte muzica pe 8tracks

Make sure your product is retaining your users, THEN work on growth. Don’t work on growth until your product is working.

Sunt de 2 ani utilizator 8tracks. E prima aplicatie pe care o deschid online si de cele mai multe ori gasesc muzica potrivita aici. Face parte din rutina.

Nu mi-am propus sa scriu un advertorial, ci doar sa fac o scurta analiza la modul in care 8tracks face marketing, in special partea de user acquisition. Nu sunt lucruri rocket science, ci chiar modeste si sunt convins ca se gasesc si in alte aplicatii, insa sunt foarte bine executate.

Aplicatia este extrem de simpla, poti share-ui si descoperi musica prin intermediul unui mix, adica o lista cu minim 8 melodii. Startupul a fost inceput in 2006 de catre David Porter si lansat pe 8/08/2008, dar abia in 2011 a reusit sa ajunga de la 200 la 2 milioane de utilizatori, iar in 2012 pana la 5 milioane de utilizatori activi lunari care asculta peste 10 milioane de ore de muzica, motiv pentru care am inceput sa analizez felul in care au crescut.

A fost foarte simplu sa-mi dau seama, mai ales dupa o discutie cu un prieten care era total uluit ca playlist-ul lui a ajuns la 70.000 de ascultari si 8.000 de like-uri. Era o forma de succes, primea mesaje de la DJ din Miami sau Londra pe care sa-i promoveze pe profilul lui, sute de comentarii si aprecieri – “AWESOME! You got what it takes, just keep rocking and go on!”, “This is pure magic. No matter what I’m doing this playlist makes it 1000 times better! Keep up the great work! I want more song!” “Got facebook? I Love your stuff”…you get the point. Din experienta mixurilor anterioare mi-a spus ca si-a dat seama ce prinde mai bine, a pus mashup-uri ceva mai comerciale, o poza funny si l-a publicat la o anumita ora la care audienta era foarte receptiva. Recent, echipa 8tracks l-a anuntat ca mix-ul lui a castigat locul 5 in Best of 2012 Mix Challenge. Cu acest succes neasteptat acum are influenta intr-o comunitate, are apreciere si va continua sa creeze mix-uri si sa fie un ambasador al brand-ului, deci un utilizator de care compania bineinteles ca este incantata sa-l aiba alaturi.

So, this is it! Traseul spre crestere pare sa fie inceput de la continutul generat de cativa utilizatori care ajunge viral si atrage alti utilizatori, insa nu e doar atat.

Este bine stiut faptul ca este mai costisitor sa atragi noi clienti decat sa-i pastrezi pe cei actuali. Aici putem lua in calcul investitia in Adwords, SEO, remarketing, email marketing , etc, dar intrebarea este cand este momentul potrivit sa investesti in achizitie de clienti? Cazul este general valabil, raspunsul vine de la utilizator: cand este extrem de fericit de produsul tau, sau mai extins, cand ajungi la product / market fit.

Din 2006 si pana in 2011 8tracks s-a concentrat pe produs, design si pe un cadru legal care sa nu le creeze probleme. Mult bootstraping si fara investitii mari in marketing, insa au urmat cateva elemente care au condus la crestere si care merita luate in considerare pentru orice aplicatie online (vorbim aici de consumer based app, nu B2B, unde ciclu de achizitie poate sa fie mai amplu si sa dureze mai mult).

1. Continut
Un prieten de-al echipei creeaza primul mix care ajunge viral si este apreciat de majoritatea utilizatorilor, creand astfel pozitia de leader si follower, un context de incurajare care genereaza alt continut nou si utilizatori noi. A fost si cazul meu, cand am vazut muzica pe care o pot descoperi aici, am devenit convins ca e cea mai buna solutie, am utilizat-o frecvent si o recomand si astazi.
Engaged user -> Virality -> More users -> Engaged Users -> Virality & repeat

I first listened to this back in 2009, I was just a kid exploring the world. I can honestly say this had a strong influence on my taste in music. To this day I still avadly listen to the Decemberists, MGMT, and Metric. Thanks Tylr for showing me what good music sounds like.

connect

2. Invitatii via retele sociale sau email

Nimic nou aici. Toate aplicatiile sociale trebuie sa aiba componenta invitatiilor la dispozitia utilizatorului, pentru a creste reteaua prin contacte (din Facebook, Gmail, etc.) imediat dupa crearea contului. Important este sa fie cat mai simplu sa faci asta.


3. Social sharing si contitut embeded pe alte bloguri

Nimic nou nici aici, dar din nou, obligatoriu. Continutul generat de un utilizator este important sa ajunga rapid catre o audienta din afara produsului. Pentru ei a functionat cel mai bine StumbleUpon si Twitter.
embed share

 

 

 

 


4. Email-uri automatizate

Pentru a genera continut si a-l imparti mai departe, deci pentru a contribui la achizitia de clienti, un utilizator trebuie sa fie engaged, iar aici notificarile pe email au o influenta extrem de mare. Personalizarea acestora difera de subiect si context, insa am fost placut surprins sa imi fie reamintite gusturile muzicale de acum un an.

rewind new-likes

5. Recompensarea utilizatorilor
Povestea de mai sus cu amicul meu care a devenit star peste noapte s-a concretizat destul de bine, intr-un cont PLUS gratuit, un tricou de 25$ de pe Threadless si un bundle. Well played!

 

wazzap-8tracks

 

Felul in care au implementat aceste mecanisme le-a adus o crestere mare, insa nimic din cele de mai sus nu puteau sa aiba impact daca produsul nu era sustinut de functionalitati si design dupa nevoile audientei, atat pe partea web, cat si la aplicatiile mobile.

Aplicatia analizata in acest articol este un produs social, iar in acest caz este greu de separat  retentia / engagementul de viralitatea care duce la user acquisition. De fapt, pentru un produs fundamental social, retentia cauzeaza viralitatea, dar la fel de valabil este si vice versa. Traseul, in cazul 8tracks devine: creeaza un produs foarte bun, pastreaza utilizatorii actuali engaged si creaza-le contextul de a aduce alti utilizatori.

Articole pe subiecte precum user acqusition si viralitate pe care le recomand le gasesti la Andrew Chen aici si aici.

De studiat este si cazul SoundCloud, o aplicatie diferita de 8tracks, dar cu o poveste foarte interesanta si la fel, o crestere impresionanta.

Daca stii si alte mecanisme de achizitie utilizate in alte produse online care inregistreaza o crestere semnificativa, poti scrie in comentarii.

P.S: S-ar putea sa-ti placa mix-ul asta.

/ sursa foto /

Comentarii

Comment