Cred că erau primele mele zile de provincial venit în București când am realizat ceva important despre mine: că habar nu am nimic.

Eram înconjurat de foarte multe lucruri noi și mă simțeam picat din lună.

“Ce vrei să te faci?” era întrebarea venită la pachet cu fiecare tort aniversar de când eram copil și nu avea un răspuns nici până atunci. Apoi a primit un update și a devenit „Unde te vezi în 5 ani?”. N-am știut să scot un răspuns clar nici din asta. Le-am ignorat până m-a descoperit cineva care m-a întrebat „Ce îți place cu adevărat să faci?”. Abia atunci începeam să aflu răspunsuri.

Cineva cu experiență în industria în care vrei să fii, te poate ajuta. Îți ridică moralul, îți oferă provocările potrivite sau insight-uri. Te va ajuta să ajungi la niște răspunsuri și să scapi de viziunea mahmură pe care o ai în fiecare dimineață în care vrei să te apuci de treabă și nu știi de unde să începi. Eu am numit astfel de persoane mentori. Dacă nu ai un Yoda master al tău mai ales în perioada 20-25 de ani, e timpul să-l cauți.

Cel mai bine este să-l găsești aproape, să te poți întâlni periodic cu el și să scoți de la el tot ce poți învăța. Dacă nu ai contactele necesare sau încă nu știi cu cine să începi, sunt totuși câteva soluții, online.

Unde poți găsi mentori (virtuali):

1. Quora – este o platformă de întrebări și răspunsuri. Ce e tare aici este că răspunsurile vin direct din partea unor antreprenori consacrați. Caută sau formulează întrebări despre domeniul care te interesează și vei găsi răspunsuri despre companii care fac asta. Află cine sunt fondatorii lor și urmărește-i pe Twitter sau pe bloguri.

2. Twitter – să zicem că ești interesat de SaaS (software as a service) și ai aflat pe Quora de Jason Lemkin, un guru al business-urilor de tip SaaS. Urmărește-l pe Twitter și apoi uită-te în lista de persoane pe care le urmărește el. Great minds think alike. Vei găsi alte inspirații și acolo. Aplică asta la orice alt antreprenor pe care îl vezi ca un mentor.

3. Podcasturi și emisiuni – cea mai importantă sursă din punctul meu de vedere. Ai acces la experiențe foarte detaliate ale unor antreprenori pentru că sunt intervievați de alți antreprenori care știu cu ce se mănâncă un startup. Plus, sunt gratuite și chiar ai de unde alege, găsești aici o listă mișto.

4. Conferințe – caută-le și du-te acolo. Pune întrebări și cunoaște speakerii. Nu rata petrecerile de după. Cei de la TechHub au evenimente mișto destul de des. Impact Hub a avut o conferință despre eșecuri și experiențe, fii la curent și cu ei poate o repetă. Dacă nu le găsești la îndemănă, vezi înregistrările online. Uită-te la TED, Business of Software (pe bune, aici e aur curat).

5. Clarity.fm – dacă te ține bugetul, programează o conversație directă cu oamenii de la care ai nevoie de răspunsuri. Nu am testat personal, dar știu că a funcționat bine pentru alții.

 

(Bonus) Sfat personal

Dacă încă nu știi răspunsurile la cele 3 întrebări de la începutul articolului, dar totuși vrei la un moment dat să creezi o companie, angajează-te într-un startup. Alege unul care face ce îți dorești și are un fondator / CEO de la care poți învăța. Partea cu fondatorul ok e cea mai importantă. Muncește mult și rămâi conștient de faptul că încă nu știi prea multe.

 

Cred că toți oamenii de succes au început de la a nu ști aproape nimic despre ceea ce urmau să creeze. Toate inovațiile au început cu o bună observare. Dacă nu a mediului, atunci a oamenilor care au studiat pe cei dinaintea lor. Care la rândul lor au studiat pe cei mai dinaintea lor și tot așa.

Observarea stă la baza progresului.

Acum avem avantajul că putem găsi ușor acești mentori virtuali. Ne putem asocia experiențele proprii cu cele prin care au trecut ei deja și ne putem întoarce mai repede la treabă, cu un plan. Suntem norocoși, asta-i clar.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *