in Startup-uri

Într-un startup ai de-a face cu 3 lucruri foarte importante: echipa, piața, produsul. Cu ce începi?

Aduni cei mai buni oameni și apoi te apuci de treabă? Lucrezi 2 ani la un produs ca apoi să-l scoți la vânzare? Cauți nișa unde toată lumea sapă după aur?

Marc Andressen spunea ceva interesant legat de asta:

When a great team meets a lousy market, market wins.

When a lousy team meets a great market, market wins.

When a great team meets a great market, something special happens.

Ca lucrurile să se întâmple, trebuie să găsești potrivirea între produsul făcut de echipa ta și piață. Acel product/market fit. Altfel, faptul că ai un model de business și deja ai atras investitori cu un pitch bun, n-o să ajute prea mult timp.

Markets that don’t exist don’t care how smart you are”.

Ok, piața este cel mai important lucru. Trebuie să ai cui să vinzi produsul OK / excepțional realizat de echipa ta OK / excepțională.

Acum urmărește secvența de mai jos:

Piața este un element important, însă momentul când apari pe piață poate defini succesul sau eșecul business-ului. Ce a spus Bill Gross în speech-ul de mai sus:

5. finanțarea este cea mai puțin importantă pentru că poți avea succes și fără să atragi o mulțime de bani.

4. modelul de business nu este esențial de avut chiar de la început. Dacă ai cerere foarte mare pentru produs, poți găsi / adapta pe parcurs modelul de business (exemplu Facebook, Twitter).

3. Everybody has a plan until they get punched in the face ideea contează, dar nu așa mult. De cele mai multe ori clienții reacționează diferit la ideea ta față de cum te-ai așteptat. Ei sunt cei care o adaptează la nevoile lor, deci se va schimba.

2. Echipa este al doilea lucru foarte important într-un startup. Fără o echipă dedicată și cu abilități complementare nu poți crea și susține pe piață un produs bun.

1. Timing – momentul intrării pe piață este cel mai important lucru într-un startup. Clienții trebuie să fie pregătiți să cumpere produsul tău, iar contextul economic și social să încurajeze utilizarea lui. Probabil nu a fost ok să dezvolți aplicații mobile în urmă cu 5 ani pentru că nu foarte multă lume avea un smartphone. Airbnb a avut succes doar când a început criza economică, atunci multă lume s-a gândit să facă bani în plus prin închirierea locuinței proprii.

 

cel mai important lucru in startup

 

Momentul lansării depinde foarte mult de dinamica piaței și trebuie planificat bine înainte de a fi setat.

Ce poți face pentru a sincroniza lansarea cu nevoia clienților?

  1. Află de la ei dacă sunt pregătiți pentru produsul tău și ajustează dezvoltarea lui în funcție de ce au nevoie acum.
  2. Creează un plan cu cheltuieli cât mai mici astfel încât să poți supraviețui până când clienții vor fi pregătiți pentru produsul tău.

Comentarii

Comment

Webmentions

  • Câteva lecții după primele 8 luni de startup - Tudor Iacob

    […] de la rețete, branding, ambalaje, site, tocmai pentru a construi ceva care să ajungă la product/market fit într-un timp cât mai […]